Cikkek, tanulmányok

  • Agresszív viselkedés

    A TELEVÍZIÓ ÉS AZ ÓVODÁSKORÚ GYERMEK III. rész: Az erőszak

    Mielőtt még megvizsgálnánk az erőszak megjelenését a televízióban, valamint annak hatását a gyermekekre nézve, előbb az erőszak fogalmát és annak természetét kell meghatároznunk. Az agresszivitás meghatározásakor – mint általában minden „szubjektív” fogalom esetében – abba a problémába ütközünk, hogy nehezen, vagy nem is tudjuk pontosan meghatározni, hogy mi is az agresszió. Erre vonatkozóan kétféle meghatározást […]

  • A televízió és a gyermek

    A TELEVÍZIÓ ÉS AZ ÓVODÁSKORÚ GYERMEK II. rész: Romlandó világunk

    Amint már korábban említettem, a televízió alkalmas arra, hogy az egyén megfelelő bűnbakra találjon benne, ha a társadalomban bekövetkezett változások okát kutatja. Ennek gyökerei azonban korábbra nyúlnak vissza. Harminc évvel ezelőtt szokatlan fogalom ütötte fel fejét a szociológia tudományában köszönhetően Jock Youngnak. Az említett szociológus (és kriminológus) megfigyelte, hogy a drogszedés növekedéséről szóló statisztikákra a […]

  • Homokba dugja a fejét

    A TELEVÍZIÓ ÉS AZ ÓVODÁSKORÚ GYERMEK I. rész: Az óvodáskorú gyermek

    A televíziót, és annak hatását, mindennapjainkat átszövő jelenségét sok ellenérzés kíséri, gyermekeinkre káros hatással bír – hangzik az egyik legsúlyosabb vád a televízióval szemben[1]. Azonban azt sokan elfelejtik, hogy ez a probléma sokkal összetettebb, mint az elsőre gondolnánk. Cikksorozatomban olykor lehet, hogy sokkal messzebbről indulok el, mint amit az elsőre megkívánnánk, szükségesnek látnánk. Miközben igyekszem […]

  • Gepárd, mint a tehetséges gyermek szimbóluma

    Jövőnk titka: a gyerek

    A 2012-ben megjelent Jövőnk titka: a gyerek című könyv a Saxum Kiadó Szimpozion (Az élet dolgai) címmel megjelent sorozat része, amely négy méltán nagy hírű pszichológus írását tartalmazza (Popper Péter, Ranschburg Jenő, Vekerdy Tamás, Herskovits Mária) a tehetséges gyermekek felismerésével és a tehetséggondozásával kapcsolatban. Mind a négy pszichológus írása egyfajta elmélkedésnek is tekinthető, amiben saját […]

  • A nevelés misztériuma

    A jutalmazás pszichológiája – avagy szükségesek-e a matricák?

    A reformpedagógia különböző irányzatainak virágkorában, amikor jó néhány és tekintélyes szakember hívja fel figyelmünket és kérdőjelezi meg a nevelés ­– legyen az óvodai, vagy iskolai – korábban alkalmazott és helyesnek vélt módszereit, igazán időszerű, hogy mi is – legyünk akár a nevelés hétköznapi hősei, anyák, óvodapedagógusok, tanárok – szembenézzünk önön magunk hiányosságaival, vagy éppen hogy […]

  • A pedagógia foglakozások része a vizuális nevelés

    A pedagógiai foglalkozások tartalmáról

    Engedje meg, hogy néhány gondolatot megosszak az általam biztosított foglalkozások tartalmáról. Fontos kiemelnem, hogy ezzel a cikkemmel csak is egyfajta betekintést kívánok nyújtani, és ez nem is lehet másképp. Egy-egy ilyen foglalkozás módszertana több éves tanulmányt kíván meg az óvodapedagógustól (babysittertől), és még akkor sem lehet teljesen biztos abban, hogy minden egyes módszertani kérdésre tudja […]

  • A kisgyermeknevelő kompetenciái

    A kisgyermeknevelő kompetenciái

    Milyen tulajdonságokkal, képességekkel, törekvésekkel is kell, hogy rendelkezzen az a szakember, aki kisebb vagy nagyobb gyermekek sikeres nevelésére vállalkozik? – vetődhet fel bennünk a kérdés. Nos legelőször is szögezzük le a legfontosabbat.

    A legnagyobb kincs: a gyermek. Minden, ami történik a nevelői munkánk során, a gyermek érdekében, a gyermekért kell, hogy történjen.